Kvalita výrobku

Kvalita výrobku = kritické znaky + kritické vady

Kvalita ničeho není tak jednoduchá, aby stačilo na výrobku zkontrolovat pouze jediný parametr.
Na žádném výrobku nelze kontrolovat všechno.

  1. Určete možné měřitelné parametry výrobku. (Všechny kóty na výkrese lze kontrolovat.) Můžeme pravidelně kontrolovat všechny možné měřitelné parametry výrobku? Na to nemáme ani čas, ani peníze. Z možných měřitelných parametrů vybereme ty NEJ. Výběr provedeme ve dvou fázích:
    1. fáze: musíme některé parametry kontrolovat ze zákona?
    2. fáze: které parametry jsou nejdůležitější pro zákazníky?
    Nástrojem kvality, který pomáhá určit kritické znaky, je QFD.
  2. Určete možné vady výrobku. Vady se kontrolují srovnáváním – výsledkem kontroly je ano/ne. Vady umístíme do tabulky Význam / Výskyt. Až bude tabulka plná, uřízněte z ní úhlopříčku tak, aby vám nad ní zbyl rozumný počet vad – tyto označíme jako kritické vady.
    Nástrojem kvality, který pomáhá určit kritické vady, je dvourozměrná analýza vad.

Kvalita výrobku = kritické znaky + kritické vady.
Nekontrolujte kraviny! Kontrolujte pouze kritické znaky a kritické vady!
Z možných kontrolních položek vyberte ty NEJ – které si zaslouží pravidelnou kontrolu! Kritériem výběru není výroba, ale zákazníci

Kritické znaky:

  • zákazníci někdy určí, často s chybami,
  • určují se pro zakázku. Ty znaky, které jsou na jedné zakázce kritické, nemusí být kritické na jiné zakázce.

Kritické vady:

  • většina zákazníků chybně ignoruje vady,
  • většina zákazníků má nesmyslné požadavky na vady. Za vady nelze dát záruky 0!

Kvalita výrobku